Interaktywna mapa Florencji Katedra FLORENCJA Baptysterium
Muzeum Opera del Duomo [4]
Zdjęcia z serwera: "The Florence Art Guide"

Opera del Duomo
Od początku XV wieku administracja zarządzała katedrą z budynku przy Piazza del Duomo 9, za wschodnim skrzydłem kościoła. Dziś mieści się tu również Museo dell'Opera del Duomo, składnica najwartościowszych i najbardziej narażonych na zniszczenie dzieł sztuki z katedry, baptysterium i dzwonnicy. Jako przegląd rzeźby florenckiej muzeum ustępuje tylko Bargello, za to łatwiej je obejrzeć podczas jednej wizyty.
Arnolfo di Cambio: Madonna
Arnolfo di Cambio: Madonna
W pierwszej sali najbardziej przykuwa uwagę seria rzeźb dłuta Arnolfa di Cambio, łącznie z Madonną o szklistych oczach. Rzeźby te zostały usunięte z nie dokończonej przez Arnolfa fasady katedry, zburzonej w XVI wieku.
Wyposażenie do budowy katedry
Wyposażenie do budowy katedry
Model kopuły katedry
Brunelleschi: model kopuły

Sąsiednie sale są poświęcone Brunelleschiemu i zawierają jego maskę pośmiertną, modele kopuły oraz szereg narzędzi i machin zaprojektowanych przez architekta. Schody z drugiego końca głównej sali prowadzą do wystawy konkursowych modeli kopuły katedry oraz zbioru relikwiarzy, którego chlubą jest szczęka Św. Hieronima i palec wskazujący Św. Jana Chrzciciela.
Michał Anioł: Pieta
Michał Anioł: Pieta
Na półpiętrze znajduje się przepojona rozpaczą Pieta - jedna z ostatnich prac Michała Anioła, która miała ozdobić jego własny grób. Vasari zanotował, że twarz Nikodema jest autoportretem artysty. Niezadowolony z jakości marmuru Michał Anioł okaleczył grupę, odtłukując lewą nogę i ramię Chrystusa. Jego uczeń, Tiberio Calcagni, przywrócił ramię, a następnie dokończył postać Magdaleny, czyniąc z niej nieobecną duchem statystkę.
Donatello: prorok Habakuk
Donatello: prorok Habakuk
Największy z konkurentów Michała Anioła, Donatello, jest co prawda prezentowany również na dole, ale dopiero na górnym piętrze wysuwa się na pierwszy plan. Z figur wyrzeźbionych dla dzwonnicy najbardziej przejmujący jest prorok Habakuk - intensywność jego spojrzenia miała sprawić, że sam artysta potrząsnął rzeźbą i zakrzyknął: "Przemów!"
Przeciwstawne bieguny temperamentu Donatella uzmysławia z jednej strony wynędzniała drewniana postać Marii Magdaleny, a z drugiej ozdobiona cantoria (trybuna śpiewacza) w katedrze, z tańczącymi putti w tle. Naprzeciwległa cantoria została stworzona w tym samym okresie przez Lucę della Robbia. Jej oryginalne kwatery są eksponowane poniżej zrekonstruowanej galerii. Przepiękne grupy przejętych swą rolą młodych śpiewaków obrazują zapisany na framudze tekst Psalmu 33: "Dziękujcie Panu na cytrze! Grajcie mu na dziesięciostrunowej harfie!"
Chór 1 Chór 2
Luca della Robbia, Donatello: chóry
Ołtarz z baptysterium
Srebrny ołtarz z baptysterium

Płaskorzeźby Pisana z dzwonnicy można podziwiać w jednej z dwóch sąsiadujących ze sobą sal. W drugiej z nich są cztery kwatery Wrót raju Ghibertiego i olśniewający posrebrzany ołtarz z baptysterium, ukończony w 1480 roku - ponad sto lat po rozpoczęciu.