Od początku XV wieku administracja zarządzała katedrą z budynku przy Piazza del Duomo 9, za wschodnim skrzydłem kościoła. Dziś mieści się tu również
Museo dell'Opera del Duomo, składnica najwartościowszych i najbardziej narażonych na zniszczenie dzieł sztuki z katedry, baptysterium i dzwonnicy. Jako przegląd rzeźby florenckiej muzeum ustępuje tylko
Bargello, za to łatwiej je obejrzeć podczas jednej wizyty.
Arnolfo di Cambio: Madonna
|
W pierwszej sali najbardziej przykuwa uwagę seria rzeźb dłuta
Arnolfa di Cambio, łącznie z
Madonną o szklistych oczach. Rzeźby te zostały usunięte z nie dokończonej przez Arnolfa fasady katedry, zburzonej w XVI wieku.
Wyposażenie do budowy katedry
|
Brunelleschi: model kopuły
|
Sąsiednie sale są poświęcone
Brunelleschiemu i zawierają jego maskę pośmiertną, modele kopuły oraz szereg narzędzi i machin zaprojektowanych przez architekta. Schody z drugiego końca głównej sali prowadzą do wystawy konkursowych modeli kopuły katedry oraz zbioru relikwiarzy, którego chlubą jest szczęka Św. Hieronima i palec wskazujący Św. Jana Chrzciciela.
Michał Anioł: Pieta
|
Na półpiętrze znajduje się przepojona rozpaczą
Pieta - jedna z ostatnich prac
Michała Anioła, która miała ozdobić jego własny grób. Vasari zanotował, że twarz Nikodema jest autoportretem artysty. Niezadowolony z jakości marmuru Michał Anioł okaleczył grupę, odtłukując lewą nogę i ramię Chrystusa. Jego uczeń, Tiberio Calcagni, przywrócił ramię, a następnie dokończył postać Magdaleny, czyniąc z niej nieobecną duchem statystkę.
Donatello: prorok Habakuk
|
Największy z konkurentów Michała Anioła,
Donatello, jest co prawda prezentowany również na dole, ale dopiero na górnym piętrze wysuwa się na pierwszy plan. Z figur wyrzeźbionych dla dzwonnicy najbardziej przejmujący jest
prorok Habakuk - intensywność jego spojrzenia miała sprawić, że sam artysta potrząsnął rzeźbą i zakrzyknął: "Przemów!"
Przeciwstawne bieguny temperamentu Donatella uzmysławia z jednej strony wynędzniała drewniana postać Marii Magdaleny, a z drugiej ozdobiona
cantoria (trybuna śpiewacza) w katedrze, z tańczącymi
putti w tle. Naprzeciwległa
cantoria została stworzona w tym samym okresie przez
Lucę della Robbia. Jej oryginalne kwatery są eksponowane poniżej zrekonstruowanej galerii. Przepiękne grupy przejętych swą rolą młodych śpiewaków obrazują zapisany na framudze tekst Psalmu 33: "Dziękujcie Panu na cytrze! Grajcie mu na dziesięciostrunowej harfie!"
|
Luca della Robbia, Donatello: chóry
|
Srebrny ołtarz z baptysterium
|
Płaskorzeźby
Pisana z dzwonnicy można podziwiać w jednej z dwóch sąsiadujących ze sobą sal. W drugiej z nich są cztery kwatery
Wrót raju Ghibertiego i olśniewający posrebrzany
ołtarz z baptysterium, ukończony w 1480 roku - ponad sto lat po rozpoczęciu.