Pierwsza Akademia Rysunku we Florencji - i w Europie - została założona w połowie XVI wieku przez Bronzina, Ammannatiego i Vasariego. Początkowo mieściła się ona w Santissima Annunziata, w 1764 roku przeniesiono ją na Via Ricasoli 66, a wkrótce została przekształcona w ogólną akademię sztuki,
Accademia di Belle Arti. Dwadzieścia lat później wielki książe
Pietro Leopoldo założył w pobliżu
Galleria dell'Accademia. Zwracając uwagę na uduchowienie studentów, wypełnił jej sale obrazami. Później uzupełniono galerię dziełami z rozwiązanych fundacji religijnych i innych źródeł. Obecnie Accademia ma imponujące zbiory malarstwa, szczególnie florenckich obrazów ołtarzowych z okresu od XIV do początku XVI wieku. Lecz tłumy zwiedzjących, dorównujące liczbą tym z Uffzi, nie przychodzą tu dla obrazów - magnesem dla nich jest rzeźba
Michała Anioła, słynny
Dawid.
Michał Anioł: Dawid
|
Kiedyś był to symbol republikańskiej niezależności miasta oraz bezkresnych ambicji renesansowego artysty; dziś
Dawid jest herbowym godłem turystycznej Florencji.
Rzeźba została ukończona w roku 1504, kiedy Michał Anioł miał zaledwie 29 lat. Podporządkowując swej wizji gigantyczny blok marmuru, którego ograniczona grubość stwarzała poważne problemy, dał on niezrównany popis technicznej brawury.
Dawid jest jednak monumentalną rzeźbą publiczną, nie nadająca się do wnętrza (do 1873 roku stał na Piazza della Signoria). Oglądany z bliska, ze specjalnie wybudowanej trubuny w Accademia, nie zachwyca swym widokiem. Niedojrzała w proporcjach, monstrualna postać imponuje bardziej wyrafinowaniem szczegółów niż dobrze zakomponowaną całością.
Michał Anioł nazwał kiedyś proces rzeźbienia "uwalnianiem formy z kamienia" - i wyraził to w niezwykłej, nie dokończonej grupie
Niewolników, wystawionej obok. Grupa, wyrzeźbiona w 1520 roku, była przeznaczona na grobowiec Juliusza II. W 1564 roku bratanek artysty przekazał ją Medyceuszom, którzy umieścili rzeźbę w grocie ogrodów Boboli. Kolejną niedokończoną pracą jest
Św. Mateusz, rozpoczęty wkrótce po wykonaniu Dawida, na zlecenie Opera del Duomo. Zażądano wtedy figur wszystkich apostołów, lecz Michał Anioł rozpoczął tylko tę jedną rzeźbę. Tutejsza
Pieta nie jest już, jak dawniej, uważana za dzieło Michała Anioła.